kadrowanie
pokazana po zalogowaniu
obraz z aparatu cyfrowego pomniejszony 8× — z 64 pikseli jest wyliczany jeden; rozmiar pliku JPEG 41kb
kadrowanie
pokazana po zalogowaniu
ten sam obraz potraktowany funkcją unsharp mask, ze standardowymi parametrami; rozmiar pliku JPEG 48kb
Operacja wyostrzania detali obrazu polega na pewnych określonych operacjach na wartościach poszczególnych pikseli obrazu w oparciu o wartości sąsiednich punktów.

space

Drugi powód stosowania wyostrzania ma względy związane z fizjologią i psychologią postrzegania. Sąsiadujące obszary w obrazie o subtelnym kontraście (tj. różnicach w jasności lub ogólnie w barwie), o ile różnice są poniżej pewnego progu, zaczynają być postrzegane jako jednolite. Funkcje wyostrzające czynią obraz bardziej czytelnym. Zwiększają kontrast pomiędzy sąsiednimi obszarami obrazu - czyniąc niedostrzegalne różnice dostrzegalnymi, drobne różnice większymi, duże różnice różnicami dramatycznymi. Wyostrzać można z różną "siłą" i stosując różne algorytmy. W zależności od algorytmu funkcji wyostrzającej podlegają kalibracji różne parametry. Np. do jakiej odległości od danego piksela brać pod uwagę różnice i w jakim stopniu je wzmacniać.

space

A gdzie tkwi złoty środek? To zależy głównie od celu jakiemu służy ilustracja, np. czy priorytetem jest wierne pokazanie obiektu, czy może priorytetem jest sprzedanie fotografii (przesadnie wyostrzoną (do pewnych granic) łatwiej sprzedać), czy priorytetem jest zwrócenie uwagi na jakiś detal, cechę (np. punktowaną fakturę powierzchni), której to cechy, z racji jej subtelności, bez przesadnego wyostrzenia po prostu się nie da czytelnie pokazać.

Wyostrzać. Ale ile?

To co warto by tutaj czytelniej przedstawić to drobnokosmkowa powierzchnia kapelusza.
kadrowanie
pokazana po zalogowaniu
obraz z aparatu cyfrowego pomniejszony 8× obrazek wyjściowy dla dalszych przykładów; JPEG 21kb
kadrowanie
pokazana po zalogowaniu
zastosowana funkcja sharpen edges Photoshopa; JPEG 23kb
kadrowanie
pokazana po zalogowaniu
zastosowana funkcja unsharp mask ze standardowymi parametrami; JPEG 25kb
kadrowanie
pokazana po zalogowaniu
zastosowana funkcja sharpen Photoshopa; JPEG 26kb
kadrowanie
pokazana po zalogowaniu
zastosowana funkcja sharpen more Photoshopa; JPEG 33kb



Funkcja sharpen edges zadziałała tu stosunkowo najsłabiej. Zapewne z uwagi na to, że niewiele tu wyrazistych krawędzi do wyostrzania.

space

Efekt funkcji sharpen jest też przyzwoity. Choć charakteryzuję się większą "szorstkością" niz unsharp mask.

space

kadrowanie
pokazana po zalogowaniu
obraz pierwotny pomniejszony ok. 6×; JPEG 14kb
kadrowanie
pokazana po zalogowaniu
sharpen edges
kadrowanie
pokazana po zalogowaniu
unsharp mask
kadrowanie
pokazana po zalogowaniu
sharpen
kadrowanie
pokazana po zalogowaniu
sharpen more; JPEG 22kb

To chyba dość dobry przykład na to, gdy funkcje wyostrzające nic nie wnoszą (informacyjnie) do obrazu. Co najwyżej go psują (no i zwiększają rozmiar pliku :) ).

I jeszcze jeden przykład

Z kolei przykład obrazka gdzie wyostrzanie polepsza czytelność. Dość ważną cechą diagnostyczną tego gatunku jest wyraźna (na całym trzonie) siatczka.
kadrowanie
pokazana po zalogowaniu
obraz pierwotny pomniejszony ok. 6×; JPEG 25kb
kadrowanie
pokazana po zalogowaniu
sharpen edges
kadrowanie
pokazana po zalogowaniu
unsharp mask (standard — amount 50%)
kadrowanie
pokazana po zalogowaniu
sharpen
kadrowanie
pokazana po zalogowaniu
sharpen more; JPEG 40kb
kadrowanie
pokazana po zalogowaniu
a co jeśli pokazać w większej skali sam trzon?; kontrast w górnej części trzonu poprawiony przez przyciemnienie (gamma=0.6) i standardowy unsharp mask


Siateczka na powyższych obrazkach jest dość drobna, ledwie zauważalna przy tym powiększeniu. Należy rozważyć inne rozwiązanie czytelnego pokazania siateczki. Jest nim zastosowanie większej skali (większego obrazka) z jedynie niewielkim wyostrzeniem.
Poniżej ilustracja tego co to znaczy przesadzić z wyostrzaniem. Dla wszystkich obrazków zastosowano wyostrzanie unsharp mask - ze stopniowo wzrastającą "mocą".
kadrowanie
pokazana po zalogowaniu
unsharp mask (amount 100%); JPEG 32kb
kadrowanie
pokazana po zalogowaniu
unsharp mask (amount 200%); JPEG 39kb
kadrowanie
pokazana po zalogowaniu
unsharp mask (amount 500%); silne artefakty; JPEG 56kb

Ostatni obrazek, przesadnie wyostrzony, pokazuje czym są artefakty. Zwróć zwłaszcza uwagę na brzeg kapelusza i jego powierzchnię - porównaj ze słabiej wyostrzonymi obrazkami.

Kończąc

Rodzaj i rozmiar stosowanego wyostrzania jest uzależniony od tematu zdjęcia, tego jaką informacje przy jego pomocy chcemy przekazać. Wyostrzanie jest pożyteczne, ale należy je stosować z rozwagą i umiarem. Ponieważ ma też negatywne konsekwencje - obrazy zbyt silnie wyostrzone, zbyt daleko odbiegają od rzeczywistości.

Przy okazji: wpływ wyostrzania na wielkość plików JPEG (tj. z kompresją stratną)

Rozmiar pliku graficznego w formacie JPG zależy od trzech czynników
1. Od fizycznego rozmiaru obrazu wyrażanego w pikselach - tzn. im jest szerszy i wyższy obrazek, tym (+- do kwadratu) większy jest rozmiar w kb pliku JPEG.
2. Od stopnia kompresji JPEG - to wpływa najsilniej na wielość pliku.
3. Od rodzaju sceny na obrazku, przede wszystkim od jej kontrastowości i od ilości detali z ostrymi przejściami jasności i barw - np. gdy porównamy obrazki o tych samych wymiarach w pikselach, jeden przedstawiający trawę w słońcu, a drugi grzyb w cieniu - to ten z trawą będzie miał większy plik w kb. Podobnie będzie z tym samym obrazkiem, w tym samym rozmiarze w pikselach ale bardziej i mniej wyostrzonym jak na przykładach tutaj podanych.

space

ta strona być może używa ciasteczek (cookies), korzystając z niej akceptujesz ich użycie — więcej informacji